Η πρότυπη αποκατάσταση του γεφυριού της Πλάκας βραβεύεται από τη Europa Nostra

Το Σάββατο 2 Οκτωβρίου 2021 βραβεύεται στα Τζουμέρκα η πρότυπη αποκατάσταση του ιστορικού γεφυριού της Πλάκας με  μια ιδιαίτερη τελετή που θα πραγματοποιηθεί  στον χώρο του αποκατεστημένου γεφυριού, όπου εκπρόσωποι των συντελεστών του έργου θα παραλάβουν την τιμητική πλακέτα από την Europa Nostra.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ), εκπρόσωπος της Europa Nostra στην Ελλάδα, η οποία εντοπίζει και προωθεί τα ιδιαίτερα σημαντικά έργα στον χώρο της πολιτιστικής κληρονομιάς, εκφράζει τη χαρά και τη συγκίνησή της για τη διάσωση αυτού του μοναδικού μνημείου αλλά και την αναγνώριση αυτής της υποδειγματικής δουλειάς, την πρώτη ανακατασκευή λίθινης γέφυρας στην Ελλάδα και ένα από τα λίγα παρόμοια έργα παγκοσμίως.

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης θα έχει το ακόλουθο πρόγραμμα:
Χαιρετισμοί από τους συντελεστές του έργου
Λίνα Μενδώνη, Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού
ώστας Καραμανλής, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών,
Αλέξανδρος Καχριμάνης, Περιφερειάρχης Ηπείρου
νδρέας Μπουντουβής, Πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου
Χρίστος Παπαβρανούσης, τ. Πρόεδρος Τ.Ε.Ε., τμήμα Ηπείρου
Γιάννης Σεντελές, Δήμαρχος Β. Τζουμέρκων

Παράδοση της τιμητικής πλακέτας στην υπουργό πολιτισμού ΛΙΝΑ ΜΕΝΔΩΝΗ

Λυδία Καρρά, Πρόεδρος ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ)
-Αλεξάνδρα Προκοπίου, εκπρόσωπος της ΕΛΛΕΤ στην Europa Nostra
Sneška Quaedvlieg – Mihailović, Γ.Γ. της Europa Nostra

ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤΟ ΓΕΦΥΡΙ από τον Μανώλη Κορρέ, Πρόεδρο της Επιστημονικής Επιτροπής, Ομότιμο Καθηγητή Ε.Μ.Π.

* Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί με περιορισμένο αριθμό προσκεκλημένων λόγω της πανδημίας Covid 19 και θα τηρηθούν όλα τα προβλεπόμενα υγειονομικά μέτρα.

                                        ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΓΕΦΥΡΙ ΤΗΣ ΠΛΑΚΑΣ
Το γεφύρι της Πλάκας χτίστηκε το 1866 στον ποταμό Άραχθο, με τόξο που εκτείνεται πλέον των 40 μ. σε μήκος και 20 μ. σε ύψος.

Κατασκευάστηκε για να ενισχύσει την επικοινωνία και το εμπόριο στις γύρω κοινότητες και, μέχρι το 1913, βρισκόταν στη συνοριακή γραμμή μεταξύ Ελλάδας και Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, χρησιμεύοντας ως μία από τις δύο εισόδους στην ηπειρωτική χώρα.

Έχει κηρυχθεί προστατευόμενο ιστορικό μνημείο και η ιστορική του σημασία για την Ελλάδα είναι σημαντική. Αν και κατά καιρούς πραγματοποιήθηκαν περιορισμένες επισκευαστικές εργασίες, καμία δεν αντιμετώπισε τη σοβαρή υποβρύχια διάβρωση των θεμελίων της γέφυρας. Έτσι την 1η Φεβρουαρίου 2015, κατά τη διάρκεια μίας ισχυρής καταιγίδας που προκάλεσε την υπερχείλιση του ποταμού, κατέρρευσε ένα σημαντικό μέρος της κύριας καμάρας και του ανατολικού βάθρου της γέφυρας.

Ακολούθησε ισχυρή δημόσια στήριξη και οι εργασίες ανάκτησης τμημάτων του γεφυριού της Πλάκας ξεκίνησαν σχεδόν αμέσως μετά την κατάρρευση του τον Φεβρουάριο του 2015. Πραγματοποιήθηκε εκτεταμένη διεπιστημονική έρευνα και τεκμηρίωση για τα αίτια της κατάρρευσης και για το σχεδιασμό ενός ολοκληρωμένου προγράμματος αποκατάστασης της γέφυρας.

Το έργο αποκατέστησε το γεφύρι στην παλιά του μορφή, αναδεικνύοντας  την υλική και άυλη  αξία  του, χάρη στην επιτυχημένη συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του Υπουργείου Υποδομών, του Υπουργείου Οικονομικών, της Περιφέρειας Ηπείρου, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και  της χρηματοδότησης από το Υπουργείο Οικονομικών και Ανάπτυξης. Επίσης οικονομικά συνέβαλαν η Περιφέρεια Ηπείρου και ένας ιδιωτικός χορηγός.

«Αποτελεί παράδειγμα του πώς μια χρηστική κατασκευή γίνεται αντιληπτή και ως όμορφη. Η ολοκληρωμένη αποκατάσταση του γεφυριού της Πλάκας συμβάλλει στην ανάδειξη του τοπίου και του περιβάλλοντος», δήλωσε η κριτική επιτροπή.